صفحه نخستسراسریشهرستانیفرهنگ ، ادب و هنر تالشگفتگوگزارشمقالاتارسالی های شماارسال نظرات و مطالبپیوند ها
کد خبر : 13920413102602     |     زمان انتشار : 1392-04-12 10:26:02     |     سرویس خبری : فرهنگ ، ادب و هنر تالش

سهیلا رهنمایی -دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم

غذای محلی نوعی از یک برند گردشگری در جذب گردشگر

کشور ایران اقوام و فرهنگ های مختلفی دارد که هر کدام غذاهای منحصر به خود را دارند و همین امر می تواند باعث شود که ایران پتانسیل خیلی بالایی برای جذب

کشور ایران اقوام و فرهنگ های مختلفی دارد که هر کدام غذاهای منحصر به خود را دارند و همین امر می تواند باعث شود که ایران پتانسیل خیلی بالایی برای جذب گردشگر داشته باشد و در کل گردشگری در این زمینه می تواند، غذاهای محلی را به نوعی از یک برند گردشگری در کشور و یا حتی تا آن سوی مرزها تبدیل کند.

در این زمینه فاکتورهایی مانند فرهنگ غذایی گردشگر، آشنایی و آگاهی گردشگران از فرهنگ غذایی ایران و مناطق مختلف آن ، ارتباط با خدمات دهندگان در این زمینه و اطلاع رسانی راهنمایان تور به گردشگران می تواند موثر باشد.

شرایط طبیعی، جغرافیایی و آب و هوایی ، شرایط زندگی و رضایت مردم منطقه، فرهنگ ها و اقوام همسایه از عوامل موثر در شکل گیری غذاهای محلی هستند. نبود غذاهای محلی در فهرست غذایی رستورانها عاملی برای محدود شدن تعامل های فرهنگی بین جامعه میزبان و مهمان می شود. غذا خوردن در سفر از بخش های جذاب و به یاد ماندنی برای گردشگران به شمارمی رود به گونه ای که می تواند خستگی را در طول سفر از گردشگر دور کند. امروزه گردشگری غذا در حال رشد است و در ایران برخلاف دیگر کشورها سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده است.

عرضه غذاهای یکنواخت که عمدتا" ترکیبی از گوشت قرمز و سفید با برنج هستند باعث تکنواختی در فهرست غذایی و خستگی گردشگران می شود. صرف غذاهای متنوع در رستوران‌های مختلف و آداب متفاوت از مهمترین برنامه‌های گردشگران خارجی و داخلی است. عدم آگاهی از غذاهای سنتی و محلی و عدم سرمایه گذاری در شاخه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری غذا را می توان غافل ماندن این بخش از گردشگری و فراموش کردن سنتها و فرهنگ های گذشتگان دانست.

در ایران رستورانهایی که فقط مخصوص غذاهای محلی مناطق مختلف باشد وجود ندارد و گردشگران فقط در رستورانها و هتل ها غذا می خورند. غذا خوردن بخشی از سفر گردشگران داخلی و خارجی را تشکیل می دهد؛ بخشی که می تواند بر جاذبه ها و رونق گردشگری در مناطق مختلف بیافزاید. رستورانهای هر استان علاوه بر غذاهای معمول می توانند برخی از خوراک های محلی ویژه آن منطقه را، آن هم به شیوه طبخ محلی به عنوان نشانی از فرهنگ غذایی منطقه بر فهرست غذایی رستوران بیافزایند تا از این طریق غذاهای محلی، فرهنگ، سنت، آداب و رسوم مردم آن منطقه معرفی شود و اگر مدیران ومسئولین رستورانها و هتل ها وظیفه خود را در این زمینه به خوبی انجام دهند گردشگران و مسافران نسبت به رفتار و آداب و رسوم مردم آن منطقه به دیده احترام و تحسین می نگرند. گردشگری غذا فقط مخصوص غذاهای محلی نیست بلکه در کنار این غذاها می توان از نوشیدنی ها که در ایران تنوع زیادی دارند استفاده کرد.

عدم سرو غذاهای محلی در رستورانها موجب می شود که نتوانیم تنوع غذایی فرهنگ های مختلف ایران را به گردشگران معرفی کنیم و این موضوع می تواند باعث از دست دادن گردشگران زیادی شود. برخی از صاحبان رستورانها بر این باورند که غذاهای محلی نمی تواند سود آور باشد و اکثر افراد می توانند این نوع غذاها را در منزل تهیه کنند و در رستوران غذایی سفارش می دهند که تهیه آن مشکل است یا کمتر آن را درست می کنند مانند پیتزا و انواع کبابها؛ بنابراین همیشه در رستورانها گردشگر وجود ندارد که بتوان در فهرست غذایی رستورانها غذاهای محلی را گنجاند.

بنابراین همین امر باعث می شود که اکثر رستورانها غذای محلی در فهرست غذایی خود نداشته باشند. گروهی با این مسئولین اختلاف عقیده دارند و باور دارند که در یک هتل یا رستوران سنتی فقط گردشگران خارجی و داخلی از مناطق دیگر حضور دارند نه افراد بومی آن منطقه، بنابراین گردشگرانی که به آن منطقه سفر می کنند خواستار تغییر ذائقه خود هستند و می توانند انواعی از کبابها و فست فود ها را در منطقه خود به فراوانی پیدا کنند. نگاه گردشگری در کسب و کار رستورانها وجود ندارد و به همین دلیل رونق زیادی در زمینه گردشگری غذا در ایران نداریم، در حالیکه غذاهای محلی مانند میرزاقاسمی، فسنجان، کباب ماهی، باقالی قاتق، لونگی، کته کباب، بورانی و ... می تواند به نجات گردشگری ایران در بخش گردشگری غذایی کمک کنند.

غذای ایرانی از دیر باز تا کنون در تاریخ جوامع نقش بسزایی داشته است و با نگاهی به تاریخ فرهنگ غذایی بشر، می توان دریافت که غذای ایرانی در دورانهای کهن ، روی عادات و فرهنگ غذایی بخش زیادی از مردم جهان تاثیر گذاشته است به صورتی که نجف دریابندی غذای ایرانی را در کنار غذاهای غربی و چینی یکی از سه مکتب مادر آشپزی جهان معرفی می کند. بنابراین با ایجاد جشنواره های غذایی در سطح محلی ، ملی و حتی بین المللی با هدف معرفی غذاهای محلی، شناساندن فرهنگ غذایی و همچنین گنجاندن غذاهای محلی درفهرست غذایی رستورانها می توانیم باعث رونق گردشگری غذاهای محلی و معرفی مواد اولیه و احیای میراث فرهنگی فراموش شده باشیم که این خود می تواند تاثیر زیادی در جذب گردشگر به کشور داشته باشد به گونه ای که یک گردشگر خارجی و یا داخلی به خاطر غذای محلی منطقه ای خاص به آن منطقه به عنوان گردشگر غذایی سفر کند. منابع: 1- سایت سازمان میراث فرهنگی2- سایت www.khalkhalim.com

گزارش تصویری این خبر

اشتراک در 100 درجه اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter ارسال ایمیل به دوستان در Gmail اضافه کردن به Google Bookmarks اضافه کردن به Google Reader ارسال ایمیل به دوستان در یاهو

نظرات خوانندگان
نظرات
مجبد
1392-06-08 15:17:21

مطلب جالب بود . با شما در زمینه جذب گردشگر از طریق معرفی غذاهای محلی موافقم . اما بهتره که رستورانهای منطقه در ارائه غذا با کیفیت کوشا باشند و صرفا اسم غذای محلی نباشه
ارسال نظر
نام شما :
آدرس ایمیل :
متن نظر : *
کد امنیتی : *

سراسری
حسن روحانی:
آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست / سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم / کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد/ برای مسائل مهم همه‌پرسی بگذاریم
فایننشال تایمز:
زنگ خطر به صدا درآمد، رواج بی سابقه مواد مخدر در میان زنان جوان ایرانی
خبر «انتخاب» قطعي است/ به جز جلیلی، شهردار قم را هم به عنوان رقیب لاریجانی پیشنهاد داده اند/ عناد جبهه پایداری با لاریجانی ، مربوط به امروز نیست
ماجرای تصاویر خاص روی تی‌شرت‌های ٤٠‌هزارتومانی
سعید جلیلی رقیب لاریجانی در قم می شود؟
محمدرضا عارف مطرح کرد:
احتمال ارائه لیست مشترک توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل
واکنش ها به بازگشت «انتخاب» پس از 90 روز (2) ؛
ابطحی: «انتخاب» همیشه جزء لیست فیوریت (Favorite) من بوده / دولت باید طرفدار آزادی اندیشه و بیان باشد، بخصوص «انتخاب» که سایت حامی دولت بود / بهترین دوست دولت، منتقدان منصف هستند
سیدحسن خمینی:
جامعه‌ای که آمادگی ظهور ندارد، هزاران مهدی(عج) هم در آن راهگشا نیست / اولین گام خوب بودن، کینه زدایی است
احمد توکلی:
گرفتن عکس خانم رقیب در تلویزیون توسط احمدی نژاد غیراخلاقی بود / درست ترین ایراد مهندس موسوی به احمدی نژاد، قانون شکنی او بود / هنگام تنفیذ خاتمی خیلی زور زدم که گریه نکنم
استیضاح وزیر آموزش و پرورش؛ به نام معلمان به کام دیگران؟
تبلیغات

"قابل توجه همشهریان عزیز:"
آزمایشگاه دکتر عزیز افشاری از ساختمان دکتر پورسیدیان در خیابان معین به ساختمان رضوانی در خیابان بوعلی جنب همان ساختمان قبلی منتقل شده است .
"فروش مغازه ومطب"
با بهترین موقعیت
یک باب مغازه تجاری به متراژ24متر ودو واحد آپارتمان به متراز 80متر با کاربری مطب با تمامی امتیازات ، واقع در خیابان امام ره کوچه پامچال به فروش می رسد. تماس 09111833998
"فروش ملک تجاری مسکونی"
یک قطعه زمین با کاربری تجاری ومسکونی با تماهی امتیازات ،دونبش با 13متر بر در خیابان اصلی به مساحت 200متر مربع واقع در بلوار پاییزان به فروش می رسد. تماس 09111833998
"فروش ملک مسکونی"
یک قطعه زمین به مساحت 1200متر مذبع با یک واحد خانه ویلایی با تمام امتیازات واقع در بلوار پاییزان فخیابان اصلی به فروش می رسد . تماس 09117585805
"فروش ویژه یک ملک تجاری در مرکز شهر تالش"
"اکازیون "
کاربری تجاری عرصه 90متر ،اعیان 200متر در دوطبقه با کلیه امتیازات تحویل فوری ،زیر قیمت بازار قابل معاوضه با آپارتمان وملک در تهران ،کرج ،قزوین تالش – خیابان امام ره روبروی قصر فرش رنجبر شماره تماس: 03622760780- 09131622675 - 09127371509



نظر سنجی

شما به عنوان یک تالشی کدامیک از نشریات ومطبوعات تالش را می خوانید؟








کد امنیتی :
   مشاهده نتایج