صفحه نخستسراسریشهرستانیفرهنگ ، ادب و هنر تالشگفتگوگزارشمقالاتارسالی های شماارسال نظرات و مطالبپیوند ها
کد خبر : 13920106123626     |     زمان انتشار : 1392-01-06 12:36:26     |     سرویس خبری : مقالات

چرا فاطمه، فاطمه نامیده شد؟

رساله قدسیه و نوریه «فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیّه» علامه حسن زاده با هدف تتمیم فصوص الحکم شیخ اکبر و انگیزه تبیین ابعاد وجودی و شخصیت حقیقی صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و مقامات بلند و رفیع علمی و عملی آن یادگار و ودیعه پیامبر اکرم(ص) به رشته تحریر درآمده است.

تالش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: رساله قدسیه و نوریه «فصّ حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیّه» علامه حسن زاده با هدف تتمیم فصوص الحکم شیخ اکبر و انگیزه تبیین ابعاد وجودی و شخصیت حقیقی صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و مقامات بلند و رفیع علمی و عملی آن یادگار و ودیعه پیامبر اکرم(ص) به رشته تحریر درآمده است.

علامه حسن زاده آملی در کتاب «فص حکمة عصمتیة فی کلمةٍ فاطمیه» در تبیین انگیزه‏ از تألیف این اثرش مرقوم داشته‏ اند: این علق نفیس به نام فص حکمة عصمتیة فی کلمةٍ فاطمیه به عنوان مستدرک و متمم کتاب مستطاب فصوص الحکم شیخ اکبر محیی‏ الدین طائی حاتمی را در 22 فصل به رشته تحریر درآورده و آن‏گاه آنرا در نوزده فصل شرح کرده‏ ام و آن را با هدف تبیین، تحلیل و توصیف مقامات معرفتی ـ معنویتی ریحانه پیامبر اکرم(ص) بر اساس آیات، روایات و نقل کلمات حضرت زهرا(س) آن هم بخشی از منقبت‏های آن جناب ـ نوشته‏ ام. ایشان در انگیزه و وجه تسمیه رساله یاد شده مرقوم نگاشته‏ اند: انگیزه من بر تدوین این صحیفه مکرمه، القائی سبوحی بود که روزی بر یکی از شاگردان ما شد. وی که حایز منقبت علم و عمل است، هنگامی که تدریس ما در کتاب فصوص الحکم شیخ اکبر به «فص عیسوی» رسید، در یک توجه روحانی، عنوان این صحیفه نوری به این عبارت «فصُّ حکمةٍ عصمتیّةٍ فی کلمةٍ فاطمیةٍ» از قلبش بر زبانش جاری شد.

از این عنوان خیلی خوشم آمد، در روع من دمیده شد و در بیان آن مطالبی را القا کردیم که آن را به شما هدیه کردیم و آن را در بیان این فص نگاشتیم، و این را تتمه فصوص الحکم قرار دادیم. ایشان آن‏گاه نوشته‏ اند: در دوره‏ های تعلیم و تدریس فصوص‏ الحکم، همواره این خاطره به من روی می‏ آورد که چرا در این کتاب، فصی بنام یکی از زنان نادره دوران مانند مظهر ایمان و احسن منازل قرآن، حضرت عصمة‏الله الکبری فاطمه بنت خاتم الانبیاء(ص) و یا حضرت مریم بنت عمران (ع) منصوص در چند آیت قرآن اختصاص نیافته و آن را از آدم تا خاتم در 27 فص، فقط به مردان اختصاص داده است؟! و چرا تأسی به قرآن کریم نشده است که خداوند سبحان در مورد انبیاء، تنی چند از پیامبران را نام برده و پس از آن فرموده است: «وَالَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهَا مِن رُّوحِنَا» (انبیاء/ 91)، علاوه بر اینکه یک سوره قرآن کریم به نام حضرت مریم است که سوره «کهیعص» است؟ ... پس انگیزه ‏های تدوین رساله و صحیفه نوری یاد شده عبارتند از:

1. تتمیم و تکمیل فصوص الحکم ابن عربی از 27 فص به 28 فص، آن هم به نام انسان کامل و مظهر ایمان و احسن منازل قرآن فاطمه زهرا(س).

2. تبیین مقامات ناشناخته، ناگفته و نانوشته فاطمه زهرا علیهاالسلام و شرح آن بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث و روایات منقول از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بیانات خود حضرت صدیقه طاهره(س). خاستگاه تدوین رساله توجه قرآن کریم در طرح شخصیت حضرت مریم(ع) و فاطمه زهرا(س) و دغدغه‏ های درونی و ولائی استاد علامه و القای قدسی و بارقه ملکوتی «فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیه» به یکی از شاگردان و اوتاد حلقه درس و بحث دوره تدریس فصوص الحکم ایشان در آمل بوده است که آنرا برای کنگره بین‏ المللی تجلیل و تکریم از عصمة‏الله الکبری صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) تدوین کردند. مقامات صدیقه طاهره(س) در «فص فاطمیه» علامه حسن زاده آملی در رساله قدسیه نوریه و صحیفه مطهره و مکرمه موسوم به فصّ حکمةٍ عصمتیّةٍ فی کلمةٍ فاطمیّه، آفاق گسترده و نوینی از شاکله و شخصیت صدیقه طاهره علیهاالسلام گشوده ‏اند که مستند و مستفید از آیات قرآن و تفسیر انفسی و تأویل کتاب قویم الهی و احادیث و روایات صادر شده از زبان صدق حضرت معصوم(ع) است و برگرفته از منشأت وجودی حضرت زهرا(س) در قالب خطبه‏ ها، ادعیه، نیایش‏ها و احادیث، و ما از باب تلخیص و استخراج و اصطیاد رموز اسرار و اشارات صحیفه یاد شده، به گوهرها و جواهر اوصاف وجودی و نعوت ذاتی فاطمه زهرا(س) می‏ پردازیم که عبارتند از:

1. انسان کامل، خلیفه الهی و حجت بالغه حق؛

2. مظهر نفس کل که دربردارنده ملک و ملکوت، غیب و شهادت و قوس نزول و صعود هستی است.

3. میوه درخت وجود است که غایت حرکت ایجادی و وجودی می‏باشد. پس او شجره طیبه‏ ای است در هر زمان و مکان، میوه‏ های شیرین و دل‏نشینی دارد و مایه برکت و خیر کثیر، بلکه «کوثر» است.

4. حقیقت ام الکتاب و مصداق «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَان»(الرحمن/ 19) است.

5. مطلع انوار علوی، مشکات ولایت و وعاء معرفت است.

6. ام الائمه و ام ابیهاست.

7. صاحب عصمت کبراست؛ جوهر قدسی و صاحب قوت نوریه ملکوتی.

8. دارای همسری است معصوم، انسان کامل، صاحب مقام ولایت کلیه و امامت حقیقیه و حجت تام و کامل حق و نقش رسول خدا(ص) و اگر علی (ع) نبود کفوی برای فاطمه(س) نبود.

9. مصداق آیاتی همچون مباهله، تطهیر، مودت، هل اتی و مقربین است.

10. مقصود هستی و غایت آفرینش است که هستی و آفرینش به طفیل وجود او ظهور یافت.

11. «لیلة القدر» و «یوم الله» و جامع جمیع حقایق وجودی و کمالی است.

12. قرآن ناطق، مفسر حقیقی قرآن و از مصادیق اتم و اجمل راسخان در علم و تأویل‏ شناسان است.

13. بنیه و سینه رسول خدا(ص) پیامبر اکرم(ص) است.

14. فاطمه(س) ذات و مقامات معرفتی ـ معنویتی دارد که غیر از انسان کامل کسی را یارای شناخت و ادراک حقایق نوری و قدسی وجود آن گوهر آفرینش و کوثر هستی نیست.

15. صاحب قیام ولایت الهیه و نبوت مقامیه و تعریفیه است.

16. کلمه تامه حق، وجه رب، صراط مستقیم الهی و حبل متین خدای سبحان است.

17. مظهر جامع اسماء حسنای حق و جامع اسماء جمال و جلال خدای سبحان است.

18. صاحب قلب و مقام «احسان» و شهود رب است. 19. جامع قرآن انزالی و تنزیلی است.

20. صاحب معرفت ناب، حکمت زلال و علوم لدنی و افاضی الهی است. 21. محدَّثه و محدِّثه است.

22. سیده نساء عالمین از اولین تا آخرین است.

23. صاحب وحی انبائی و سدیدی و مخاطب جبرئیل امین(ع) و صاحب صحیفه فاطمیه است که علم ما کان، ما یکون و هو کائن در آن درج شده و اینک در دست با کفایت بقیة‏الله الاعظم(عج) است.

24. مخاطب به خطاب «یا ایّتها النفسُ المطئنّة ...» (فجر: 30ـ31) و دارای مقام جنت ذات و لقای رب و وصال محبوب است.

25. مظهر علم و عمل الهی و ایمان و عمل صالح و اسوه کمال وجودی در ساحت علمی و عینی است.

26. اساس دین، عماد یقین، کهف قرآن کریم و موضع سر الهی و دارنده خصایص حق ولایت است.

27. محور آل کسا و خامس آل عباست. 28. ودیعه رسول خدا(ص) و انسیه حوراست.

29. عالم به غیب سماوات و ارض و ملک و ملکوت است.

30. بدان دلیل «فاطمه» نامیده شد که خلق از ادراک و معرفت ذات و هویتش محرومند و فرمود: «اِنّما سُمّیت فاطمة لانَّ الخلقَ فُطِموا عَن معرفتِها.» پس: الفاطمةُ ما الفاطمةُ و ما ادریکَ ما الفاطمةُ؟!

نتیجه‏ گیری

رساله قدسیه و نوریه فص حکمة عصمتیة فی کلمة فاطمیه با هدف تتمیم فصوص الحکم شیخ اکبر و انگیزه تبیین ابعاد وجودی و شخصیت حقیقی صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) و مقامات بلند و رفیع علمی و عملی آن یادگار و ودیعه پیامبر اکرم(ص) به رشته تحریر درآمده است تا آفاق جدید و فصولی نوین در جهت تأمل، تدقیق و تحقیق درباره فاطمه زهرا(س) بازگشاید و راه استکمال و ولایت را در مقام قرب الی الله و لقاء رب نشان دهد و اوصاف ناگفته و ویژگی‏های نانوشته‏ ای از لایه های باطن حضرت را متجلی سازد.

گزارش تصویری این خبر

اشتراک در 100 درجه اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter ارسال ایمیل به دوستان در Gmail اضافه کردن به Google Bookmarks اضافه کردن به Google Reader ارسال ایمیل به دوستان در یاهو

نظرات خوانندگان
نظرات هیچ نظری ثبت نشده است
ارسال نظر
نام شما :
آدرس ایمیل :
متن نظر : *
کد امنیتی : *

سراسری
حسن روحانی:
آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست / سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم / کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد/ برای مسائل مهم همه‌پرسی بگذاریم
فایننشال تایمز:
زنگ خطر به صدا درآمد، رواج بی سابقه مواد مخدر در میان زنان جوان ایرانی
خبر «انتخاب» قطعي است/ به جز جلیلی، شهردار قم را هم به عنوان رقیب لاریجانی پیشنهاد داده اند/ عناد جبهه پایداری با لاریجانی ، مربوط به امروز نیست
ماجرای تصاویر خاص روی تی‌شرت‌های ٤٠‌هزارتومانی
سعید جلیلی رقیب لاریجانی در قم می شود؟
محمدرضا عارف مطرح کرد:
احتمال ارائه لیست مشترک توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل
واکنش ها به بازگشت «انتخاب» پس از 90 روز (2) ؛
ابطحی: «انتخاب» همیشه جزء لیست فیوریت (Favorite) من بوده / دولت باید طرفدار آزادی اندیشه و بیان باشد، بخصوص «انتخاب» که سایت حامی دولت بود / بهترین دوست دولت، منتقدان منصف هستند
سیدحسن خمینی:
جامعه‌ای که آمادگی ظهور ندارد، هزاران مهدی(عج) هم در آن راهگشا نیست / اولین گام خوب بودن، کینه زدایی است
احمد توکلی:
گرفتن عکس خانم رقیب در تلویزیون توسط احمدی نژاد غیراخلاقی بود / درست ترین ایراد مهندس موسوی به احمدی نژاد، قانون شکنی او بود / هنگام تنفیذ خاتمی خیلی زور زدم که گریه نکنم
استیضاح وزیر آموزش و پرورش؛ به نام معلمان به کام دیگران؟
تبلیغات

"قابل توجه همشهریان عزیز:"
آزمایشگاه دکتر عزیز افشاری از ساختمان دکتر پورسیدیان در خیابان معین به ساختمان رضوانی در خیابان بوعلی جنب همان ساختمان قبلی منتقل شده است .
"فروش مغازه ومطب"
با بهترین موقعیت
یک باب مغازه تجاری به متراژ24متر ودو واحد آپارتمان به متراز 80متر با کاربری مطب با تمامی امتیازات ، واقع در خیابان امام ره کوچه پامچال به فروش می رسد. تماس 09111833998
"فروش ملک تجاری مسکونی"
یک قطعه زمین با کاربری تجاری ومسکونی با تماهی امتیازات ،دونبش با 13متر بر در خیابان اصلی به مساحت 200متر مربع واقع در بلوار پاییزان به فروش می رسد. تماس 09111833998
"فروش ملک مسکونی"
یک قطعه زمین به مساحت 1200متر مذبع با یک واحد خانه ویلایی با تمام امتیازات واقع در بلوار پاییزان فخیابان اصلی به فروش می رسد . تماس 09117585805
"فروش ویژه یک ملک تجاری در مرکز شهر تالش"
"اکازیون "
کاربری تجاری عرصه 90متر ،اعیان 200متر در دوطبقه با کلیه امتیازات تحویل فوری ،زیر قیمت بازار قابل معاوضه با آپارتمان وملک در تهران ،کرج ،قزوین تالش – خیابان امام ره روبروی قصر فرش رنجبر شماره تماس: 03622760780- 09131622675 - 09127371509



نظر سنجی

شما به عنوان یک تالشی کدامیک از نشریات ومطبوعات تالش را می خوانید؟








کد امنیتی :
   مشاهده نتایج